Pořadatelem leteckého dne CIAF 2015, konajícího se každoročně v Hradci Králové, byl náš klub osloven s nabídkou účasti, respektive vytvoření jedinečné „sestavy“, která nebyla k vidění od konce druhé světové války a to letoun Messerschmitt Me-262 B-A1 Schwalbe (Vlaštovka), tažený pásovou motorkou NSU HK-101 Kettenkrad „Erna“. Samozřejmě takovou nabídku jsme nemohli odmítnout a pořadateli jsme nabídli i doplnění o vůz KdF-82 pro převoz pilota a vytvoření „zázemí“ pro „Vlaštovku“, včetně výstavy pilotního a výsadkářského vybavení.
Letoun sám o sobě je replikou postavenou dle originální dokumentace a je ve vlastnictví Messerschmittovy Nadace v Mnichově, a je tak jedinou letuschopnou Vlaštovkou mimo území U.S.A.
V pátek jsme se postupně sjeli na letiště v Hradci Králové, kde již došlo k nacvičení tažení letounu. Vše klaplo napoprvé a na jedničku k naší velké spokojenosti. Celý realizační tým, který Vlaštovku doprovázel, byl uchvácen z pohledu na tento unikátní a dlouho neviděný tandem. Po postavení zázemí jsme se uložili ke spánku plni očekávání, jak to vlastně bude vypadat, a nedočkavě jsme se v sobotu ráno dostavili v domluvený čas před hangár, kde nás po otevření hlavních vrat čekal pohled na Vlaštovku s výrobním číslem 501244, pohled na který nikdo z nás nezapomene do konce života. Přesun na stojánku proběhl dle očekávání a vzbuzoval oprávněný zájem nejenom diváků, ale i účastníků a pořadatelů. Po obědě nastala hodina „H“, kdy jsme opět zapřáhli Vlaštovku za Ernu a odtáhli ji blízko dráhy, kde proběhla předletová kontrola za účasti jednoho z našich členů, který se oblékl do kompletní pilotní uniformy a nedočkavě jsme čekali na nastartování motorů. Předletová kontrola proběhla v pořádku a postupně byly nastartovány motory a po je jejich zahřátí Vlaštovka odjela, tentokrát po „svých“, na startovní dráhu. Po odstartování předvedla nejprve tandemový let společně s letounem Jak-3, následně sólový let a své vystoupení zakončila tandemovým letem s Mig-15.
Po zaparkování Vlaštovky, jsme čekali na konec akce, tak abychom ji mohli opět odvézt do hangáru, kde museli technici opravit a seřídit hlavní brzdy. Pilot a celý realizační tým s námi potom poseděl a probírali jsme společně zážitky a diskutovali – my jsme se snažili co nejvíce dozvědět o Vlaštovce, oni naopak vše o pásové motorce, originálním pilotním vybavení či voze Kdf-82.
Bohužel v noci ze soboty na neděli došlo ke zhoršení počasí – déšť, ale hlavně silný boční nárazový vítr, který neumožnil start většiny letadel včetně Vlaštovky. Pilot se proto rozhodl pro defilé před diváky. Navíc při přesunu letadla z hangáru na stojánku došlo na samém konci cesty k přetržení spojovacího materiálu tažného zařízení, které bylo nicméně i díky velké pomoci organizátorů rychle vyřešeno. Postupně jsme se rozjeli k domovům, kde jsme se snažili vstřebat zážitky, dojmy a pocity.
Tento víkend byl nejen pro nás plný nezapomenutelných zážitků. Doufáme, že nebudeme muset čekat dalších sedmdesát let a brzo se s Vlaštovkou a celým týmem fajn chlapů – Gerim, Stephanem, Richardem, Jacobem a Christianem zase brzy potkáme.
Komentáře
http://www.flugmuseum-messerschmitt.de/Feature-Area/Me_262_CIAF_2015/ind...